EN

NEC P221W - cenovo prístupný profík

Spoločnosť NEC Display Solutions prišla na trh s novým modelom profesionálneho monitora, ktorý disponuje programovateľnou LUT, funkciou pivot a S-PVA matricou. Spolu s prijateľnou cenou je to len zlomok toho, čo P221tka ponúka. Pozrime sa na neho bližšie v tejto recenzii.

Úvod, Dizajn, Špecifikácie

NEC týmto modelom trochu zamiešal karty, keďže ich profesionálne série zvyčajne končia písmenami UX alebo SX. P221W tak prináša novú metodiku značenia taktiež mierenú do profesionálnej branže a za priaznivú cenu. Keď si odmyslíme použitie S-PVA matrice, čo tento monitor má čo iné nie? Odpoveďou je programovateľná 10-bitová LUT tabuľka (aj keď treba spomenúť že UX série ju majú 12-bitovú), čo je zaiste niečo nevídané v tejto cenovej kategórii. Tabuľka sa dá programovať či už pomocou doplnkového SpectraView II, softvéru podporujúceho kalibráciu cez DDC/CI (napríklad ColorEyes Display Pro), alebo pomocou dodávaného NaViSet softvéru. Kým prvé dva robia všetko za vás, NaViSet funguje podobne ako softvér Adobe Gamma, kde sa musíte spoľahnúť na svoje oči (čo nie je vždy ideálny prípad).

Dodávané príslušenstvo

NEC v tomto prípade skutočne nešetril a pribalil všetko potrebné, káble pre všetky vstupy spolu s inštalačným CD.

Dizajn a ergonómia

P221W má typický dizajn high-end modelov od NECu. Masívna čierna schránka, ktorá absentuje akékoľvek lesklé, či dotykové prvky. Stojan monitoru je dostatočne široký na multimonitor nasadenie, a taktiež aby panel stál pevne a na svojom mieste bez akýchkoľvek "kymácaní".

Pri stojane ešte zostaneme. Umožňuje výškovú nastaviteľnosť od desiatich do dvadsaťpäť centimetrov (merané od stola po horný okraj panelu), t.j. pätnásť centimetrov. Stojan nemá žiadnu fixnú pozíciu, a vysúva sa do najvyššej pozície hneď ako monitor zoberiete zo stola.

Pivot umožňuje natáčanie do uhla 90° (mód Portrait), aj keď využiteľnosť pri tak malom rozlíšení (1680x1050) je otázna. Na druhej strane, nemusíte sa báť farebných zmien, keďže je použitá PVA matrica.

Ovládacie prvky sú – ako som už spomínal – mechanické s vyznačenými funkciami. Ako prvý (začínajúc zľava) je tu svetelný senzor (používa sa pri funkcii Auto Brightness), zapínacie tlačidlo, LEDka (modrej alebo zelenej farby), prepínanie vstupného signálu, vstup/výstup z menu, navigačné tlačidlá, a tlačidlo reset, ktoré keď nie je vyvolané menu, otočí popisky (pre lepšiu navigáciu v Portrait móde).

Zo vstupov tu nájdeme hybrid digitálneho vstupu (čiže DVI-I, kombinácia DVI-A a DVI-D), a analógový D-Sub. Mňa osobne nepotešila absencia HDMI alebo DisplayPortu.

Oficiálne špecifikácie



OSD, Spotreba, Pozorovacie uhly

P221W disponuje pomerne komplexným a bohatým menu, a presne zoradenými a pomenovanými položkami, ktoré aj človeku slabo ovládajúcemu angličtinu neurobia vrásky na čele.

Brightness a Contrast: Jas a kontrast monitora monitora, hodnoty od nula do sto percent.

ECO Mode: Pre zástancov životného prostredia NEC pribalil aj takzvané ECO módy, ktoré jednoducho limitujú maximálny možný jas, má hodnoty ECO 1 a ECO 2, pri ECO 2 móde, nie je dovolené nastaviť vyšší jas než 50%

Auto Brightness: Nastavenie jasu pomocou svetelného senzora (podobne ako na mobiloch a notebookoch)

Black Level: Zvyšovaním tejto hodnoty nastáva zosvetlenie sivých a čiernych odtieňov. Toto nastavenie tu je kvôli známemu efektu PVA matríc, keď niektoré čierne alebo sivé odtiene splývajú, nastavovaním tento neduh kompenzujeme.

Druhá záložka je prístupná iba keď je monitor napojený cez analógový vstup a ide vlastne o automatické vycentrovanie obrazu. Zaujímavé venovať celý tab jednej hodnote, ktorá mohla byť pokojne v tretej záložke.

Manuálne nastavovanie hodnôt ako vycentrovanie obrazu, veľkosť, fine a vstupné rozlíšenie.

Štvrtá záložka sa týka nastavení farieb, nájdeme tu preddefinovaných šesť módov, programovateľný mód, a takzvané OPTION módy pre prácu s DICOM gamma krivkou.

Piata záložka nastavuje typ signálu pre DVI-I vstup, automatickú detekciu vstupu pri odpojení signálu, nastavenie interpolácie (Fullscreen, Fullscreen with restrained proportions a Pixel-per-pixel display), časovač na vypnutie, IPM šetriaci režim (monitor sa môže napríklad vypnúť pri poklese intenzity osvetlenia, alebo ak je vstupný signál stratený) a v neposlednom rade, továrne nastavenia (v NECu boli špeciálne opatrní a preto musíte reset trikrát potvrdiť).

Šiesta záložka umoňuje nastavenie jazyka, polohovanie a zamknutie OSD vrátane auto vypnutia.

Posledná záložka obsahuje informácie o vstupnom signále a tiež poznámku o tom, koľko uhlíka (presnejšie koľko oxidu uhličitého) ste nevypustili do atmosféry vďaka úspornosti tohto monitora.

Nebol by to ale NEC, keby spolu s klasickým menu nepribalil aj niečo naviac, a to ešte bohatšiu ponuku a spolu s ňou pár "features" v skrytom menu. Do toho sa dá dostať pomocou držania tlačidla INPUT pri zapnutí monitoru.

Prvá záložka vyzerá nachlp rovnako, s tým rozdielom, že je možné manuálne nastaviť jas pre ECO mód.

Štvrtá záložka dostala manuálnu voľbu gammy, jej hodnoty sú buď 1.8 alebo 2.2 .

Piata záložka umožňuje manuálne nastaviť intenzitu osvetlenia, pri ktorej sa monitor vypne (keď je nastavené IPM na Option), jas a farbu LEDky, pohyb obrazu pri statickom signále a zapnutie, poprípade vypnutie Display Data Channel, cez ktorý je možné monitor ovládať.

Pre vrátenie sa do normálneho menu je potrebné monitor vypnúť a opätovne zapnúť. Len mi tak napadá otázka, prečo bolo potrebné tieto veci skrývať do samostatného menu? Dokonale by totiž zapadli aj do pôvodného (klasického). Nenachádzajú sa tam predsa položky, ktoré by mohli neodborným zásahom panel poškodiť.

Spotreba

Spotreba začína na 33W pri bielom obraze, a končí 55W. Pri čiernej je panel samozrejme úspornejší, štart na 18W a koniec na 25W.

Pozorovacie uhly

P221W nijak nevybočuje z priemeru oproti konkurenčným panelom, pozorovacie uhly sú vynikajúce.



Farebná reprodukcia (D50, D65)

Farebná reprodukcia

Poďme sa pozrieť, ako si výrobca poradil s farbami u modelu P221W. Udávané je 95% pokrytie Adobe RGB. Najprv ale prednastavené hodnoty:

Pri meraní som som si najprv nebol istý, či robím niekde chybu ja alebo má monitor skutočne na piatich prednastavených hodnotách 6500K. Po resetovaní, opakovaní merania na niekoľkých strojoch a operačných systémoch, sa druhá možnosť javila ako jediná možná. A veru je tomu tak - monitor je skutočne nastavený na 6500K nezávisle od popisov v OSD, jediný rozdiel majú Option a Programmable módy.

Údaj výrobcu (95% pokrytie Adobe RGB ´98) sa ukázal ako nesprávny a monitor vďaka svojmu podsvieteniu s vylepšenými luminoformi (túto technológiu začala u TFTLCD monitorov presadzovať spoločnosť Eizo Nanao) presahuje o približne dve percentá priestor Adobe RGB.

Neodolal som samozrejme ani automatickej kalibrácii cez DDC/CI, no musím povedať, že táto dopadla viac než hrozne. Monitor sa nevedel trafiť do 120 nitov a korekčná krivka bola výrazne zdeformovaná, až sa objavovali farebné nádychy (zelenej farby) tam, kde nemali čo robiť (zelený kurzor myši napríklad). Pri tejto činnosti som si uvedomil aj jednu nie príliš pozitívnu vec. Monitor síce disponuje programovateľnou LUT tabuľkou, ale na jej používanie potrebujete dokúpiť takzvaný SpectraView Kit. Tento kit obsahuje softvér a kalibračný senzor. Poprípade sa dá dostať s určitými druhmi monitorov, jeho súčasti sú však voliteľné. Keď vlastníte kalibračný senzor a monitor, môžete si zakúpiť iba softvér (jednotlivé kompatibilné senzory a monitory sú uvedené na stránke kompatibility).

To znamená, že aby ste mohli LUT tabuľku prepisovať, potrebujete daný kit. Pokiaľ aj vlastníte softvér s podporou automatickej kalibrácie pomocou DDC/CI (napríklad spomínaný ColorEyes od Integrated Color Corp.), tak sa dočkáte iba kalibrácie a LUT bude zapísaná do grafickej karty. Odpadá teda nutnosť nastavovať niečo manuálne. Respektíve odpadala by, keby to fungovalo korektne. Zdá sa mi preto nelogické limitovať takúto funkciu.

Musel som teda pokračovať manuálnou kalibráciou, pri gamma 1.8 a 5000K nebol problém sa trafiť do stanovených hodnôt, avšak pri 6500K a gamme 2.2 skákali červený a zelený kanál ako sa im zachcelo. Nakoniec som skončil pri najbližšej hodnote 6496K (odchýlka o 0,06%, pričom tolerancia je ±1,54%).

Podľa grafu gamutu možno monitor klasifikovať ako "wide-gamut", prečo toto nie je vždy výhra som opisoval v článku na Samsung SyncMaster 305T+. Našťastie v NECu na toto mysleli a programovateľná LUT tabuľka vie obmedziť farebný priestor na hodnoty sRGB.

Výsledok kalibrácie je nasledovný

Pre väčšiu prehľadnosť aj tabuľka s jednotlivými hodnotami:

Monitor si vedie výborne pri kalibrácii na 5000K pri gamme 1.8, pri 6500K/gamma 2.2 už má vyššie odchýlky v šedých odtieňoch, ale to je len vec nastavenia (dalo by sa povedať slepého nastavovania). Výborné hodnoty sú menšie ako jedna (zelená farba), dobré hodnoty v rozmedzí jedna a dva (žltá farba), a "zlé" hodnoty nad dva (červená farba). Nekalibrovaný monitor, aj keď má farby nastavené na 6500K, vykazuje farebné odchýlky dokonca nad hodnotu osem. Po kalibrácii je to oveľa lepšie, o čom hovoria aj priemerné odchýlky:

Výsledky po kalibrácii výborné, nekalibrovaný monitor však zlyháva pri akýchkoľvek color-critical nasadeniach. A ako teda vyzerá obraz pred a po kalibrácii? Posúďte sami:

D50

Zmenili sa takmer všetky primárne farby, z nich najviac červené a zelené odtiene.

D65

Zmenili sa takmer všetky primárne farby, z nich najviac červené a zelené odtiene.



Interpolácia, Odozva, Podsvietenie, Záver

Interpolácia pri nižšom rozlíšení

Interpoláciu NEC nezvládol práve najlepšie, tenké objekty sú rozmazané a text na hranici čitateľnosti.

Odozva a inputlag

Ak sa náhodou nájde niekto, kto má v úmysle kupovať NEC P221W za účelom hrania hier, ten nebude nadšený. Tento monitor na hry jednoducho nie je určený. Maximálna odozva 30ms spolu s inputlagom 21,5ms dáva dohromady celkovú odozvu monitora 51,4ms (~3 framy).

Rovnomernosť podsvietenia

Na našom testovanom kuse bol jasne viditeľný prepad začínajúci od V1H1 po V6H6.

Priebeh Jasu

Monitor štartuje na približne 101 nitoch, a končí maximálnou hodnotou 262,3 nitov. S prižmúrenými očami sa dá krivka považovať za lineárnu.

Stabilita Jasu

NEC nezvolil práve najlepší spôsob ako stabilizovať trubice, jas rastie takmer logaritmicky, na čo si oči dosť potrpia a túto zmenu vidia. Keby jas klesal (ako napríklad u SyncMasteru 305T+), bolo by to pre oči viac adaptívnejšie a hlavne menej viditeľné.

Hry a filmy

(real-time stratégie nie sú také háklivé na vysokú odozvu, na obrázku C&C 3 Tiberium Wars.replay z hry)

Výrazná odozva sa prejavila hlavne vo first-person hrách. Pokiaľ však nie je nastavený sRGB mód, filmy a hry vyzerajú presaturovane.

Záver

Iné hodnotenie ako GOLD si NEC MultiSync P221W ani nezaslúži. Keďže monitor nie je určený pre gamerský segment, vysoká odozva a inputlag je ospravedlniteľný, škoda "uzavretosti" LUT tabuľky a mierne vyšších odchýlok v šedých odtieňoch. Vyzdvihnúť treba cenu, výborný výkon a polohovateľnosť.



Za zapožičanie LCD monitoru NEC P221W ďakujeme spoločnosti Sofos, s.r.o.



Za zapožičanie grafickej karty Radeon HD 4850 ďakujeme spoločnosti Gigabyte.

Za zapožičanie osciloskopu ETC M524 ďakujeme spoločnosti ETC s.r.o.

Za poskytnutie softvéru ColorThink Pro ďakujeme spoločnosti CHROMiX

Na kalibráciu bola použitá sonda X-Rite Eye-One Display 2



Komentáre (9)
juloSVKxxl
"Vyzdvihnúť treba cenu, výborný výkon a polohovateľnosť."...cenu (NEC P221w za 423 €=www.pccko.sk) som v článku nezaregistroval. Privysoká cena, za 410,37 € je k "mání" Philips 240PW9ES 24'' 5 ms wide (S-IPS). 22" konkurencia: HP LP2275w (PVA)=366,65 €, Dell 2209WA (E-IPS)=248,65 €...www.datacom-ke.sk *BTW: ceny LCD-TN s DVI=22" cca od 137€ a 24" od cca 195€. (oplatí sa bežnému smrteľníkovi tá cca 100% prirážka...)
Martan
Tiez by som uvital v clanku na zaver alebo na zaciatok pribliznu cenu recenzovaneho tovaru...
lopio
Ten Philips je H-IPS http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1236965482 Tak by ma zaujimalo aky je v tom rozdiel E-IPS, H-IPS, S-IPS nieco ako S-PVA, PVA ? Asi to bude jedno.
stanley123
Zdravim recenzenta. Este pred precitanim vasej recenzie som bol plne rozhodnuty o kupe tohto monitora a hned som si rezervoval u predajcu posledny kus. Po precitani vasej recenzie som vsak v rozpakoch, ci moje rozhodnutie bolo spravne. V casti o farebnej kalibracii, resp. o podani farieb pisete, ze to u tohto monitora nie je s farebnym rozsahom sRGB moc v poriadku. Viete, chcel som tento monitor na pouzitie v DTP studiu, s farbou moc nerobim, väcsinou textove veci, ale ked mam zakazku na brozuru, kde su pouzite farebne fotografie, chcel by som, aby ich podanie na monitore bolo co najblizsie k realu, aby sa mi jednoducho nestavalo, ze mi potom z tlaciarne zavolaju, ze tie fotky vychadzaju v CTP prilis svetle/tmave. A aby cierna bola na monitory ciernou a modra modrou a najmä cervena cervenou a nie oranzovou, ako to bolo u mojho predchadzajuceho LG L245WP-BN. Moja otazka teda znie: Ak kupim tento monitor a nepodrobim ho hardwareovej kalibracii za dalsich xxx EUR, ktore budem musiet zaplatit za sondu a software, budem mat z tohto monitoru rovnaky uzitok, ako keby som si kupil hocijaky lepsi monitor od Samsung, NEC, HP... s TFT obrazovkou? Bol som totiz ochotny ist do o 2 palce mensieho monitora nez ako som bol doteraz zvyknuty len kvoli spravnemu podaniu farieb, ktore, som si myslel, tento monitor ma. A kedze robim prevazne s textom, 24" mi velmi vyhovovalo. Ale lepsie monitory s lepsim farebnym podanim v tejto velkosti obrazovky uz su na moju penazenku trochu "silna kava". Budem vam vdacny za odpoved, ako aj kazdemu inemu fundovanemu cloveku z tohto fora. Stano.
Snake
Zdravim, v clanku pisem o moznosti obmedzit wide-gamut na sRGB, s tymto je to absolutne v poriadku, pokial vsak pracujete s Photoshopmi (alebo aplikaciami ktore maju CM Engine), tak sa vás tato vec vobec netyka. K vasej otazke: Ako dopadne nenakalibrovany monitor, to vidite sam na vysledkoch, kalibracia je nutna vzdy, skalibrovany monitor proste nekupite, takze ked ide o spravne podanie farieb, tak odporucam bud si zakupit NEC spolu so sondou (X-Rite i1 Display 2), alebo kupit monitor kde sa uz sonda dodava (Samsung XL20 povedzme). Nie je dobre zamyslat sa ako tento proces obist, lebo to nejde, ked sa bavime o presnosti farieb, treba kalibraciu.
stanley123
Dnes som si ho bol pozriet a porovnat s inym monitorom a uistil som sa, ze moje prve rozhodnutie bolo spravne. Este raz dakujem za reakciu a radu.
misak007
no, konecne som sa dockal tejto recky :D az po dovolené.. no ale inak je pekna... ked najdem tie nohavice v ktorych som nechal penazenku tak si ho pojdem kupit. :)
stanley123
Zdravím Snake-a. Tak som si, ako som uz predznamenal v predchadzajucom prispevku, zadovazil tento NEC P221W. Vcera bol u mna pan, ktory mi ho nakalibroval sondou Eye One Pro a vytvotil ICC profil. No ake bolo moje prekvapenie, ked som si dnes rano pootvaral niektore starsie prace v Creative Suite CS3 a, vualá, farby boli uplne mimo realu... Volal som tomu panovi a postazoval sa mu, na co mi on poradil niektore nastavenia pre Photoshop (mimochodom aplikacia, ktoru pouzivam len zriedkavo...), no tie farby su stale do zelena. Rovnako vo vsetkych aplikaciach, najmä v InDesigne, ktory pouzivam na dennej baze. Jednoducho, potrebujem pomoct to nastavit, aby som mal to, co som vlastne chcel dosiahnut a to realne farby (aspon teda co najblizsie k realu)... Zda sa totiz, ze s tym (inak milym a ochotnym panom) nie sme na rovnakej frekvencii... Paradoxne, ked v Indesigne vypnem spravu farieb, tak sa farby vyrazne podobaju realnym farbam po vytlaceni v ofsetovej tlaciarni. Ale akonahle zapnem spravu farieb, a skusal som rozne kombinacie nastavenia, som mimo jak ta jedla... Vie mi s tym niekto poradit??? Vopred dakujem. Stano
Snake
Zle to nakalibroval, píšem o tom v článku, pri určitom nastavení nie sú farby verné, ako ony sú nastavené na 6500K, ale TRC krivka je tak deformovaná, že farby sú "mimo reálu" (najčastejšie zelené). Takže pán nemá moc veľké skúsenosti s kalibráciou ;)
Pridať nový komentár
TOPlist