Ubehol presne mesiac a máme opäť kartu na recenziu. V novembri sa môžete tešiť na najmenej dve recenzie, jednou kartou bude ASUS Strix GTX 1080. Dnes to nebude o prémiovej karte, ale o karte, ktorá je určená masám, tou je MSI GTX 1050 Ti OC. Karta nám dorazila ešte počas NDA a na testy sme mali necelých 5 dní. Ovládače 357.57 ešte trpia niekoľkými bugmi, a preto boli nahradené novšími. Na pretestovanie už ale nebol čas. Toľko k úvodu, poďme na to.
Úvod - predstavenie karty MSI GTX 1050 Ti OC
NVIDIA tentokrát neposlala do redakcie kartu z rady Founders Edition, pretože GTX 1050 Ti sa v takejto verzii nepredáva. Na testy máme k dispozícií predajnú verziu MSI GTX 1050 Ti OC 4GB, je to karta, ktorú reálne kúpite v obchode. Karta má svojim výkonom výrazne prekonávať konkurečné Radeony RX460, ktoré sa snažia preraziť v low-ende a v HTPC sfére.
Karta je postavená na novom 14nm procese a čip GP107 obsahuje 3,3 miliardy tranzistorov. Počet CUDA jadier je 768. Pixel Fillrate je v základe 42,9 GPixel/s, Texture Fillrate zase 64,4 GTexel/s. Takt jadra je 1342 MHz a takt pamätí typu GDDR5 8 GHz, tie sú pripojené na úzku 128 bitovú zbernicu. Pamäť má kapacitu 4GB. Priepustnosť karty je 112,1 GB za sekundu. Počet TMU je 48 a ROPS zase 32.
Papierový výkon hovorí za všetko, karta by mohla mať podobný výkon ako GTX 960 alebo Radeon R9-380 avšak pri výrazne nižšej cena a hlavne spotrebe. Len pre porovnanie, GTX 960 disponuje 1024 CUDA cores, 32 ROPS avšak až 64 TMU. Dokáže GTX 960 vyťažiť z viacerých textúrovacích jednotiek?
TDP karty je 75W a nevyžaduje žiadne prídavné napájanie. Na SLI opäť zabudnite, nevidím tu ani zmysel. Štandardné otáčky sú na úrovni 47% a teplota je len 60°C. Karta je úplne tichá.
GPU BOOST 3.0 a pretaktovanie
Aj keď NVIDIA nijako nespomína, že by zaviedla nový BOOST, ja si ho dovolím nazvať GPU BOOST 3.1. Na jadre GP107 funguje boost clock úplne inak ako v prípade starších kariet! Samozrejme, stále rozhodujú faktory, ako TDP či napätie a teploty jadra. GP107 je tak špičkové jadro, že dokáže bežať až o 400 MHz rýchlejšie než je jeho základná frekvencia, ktorá je mimochodom 1342MHz! Deklarovaný boost clock karty je 1455 MHz, karta tiká až na 1785 MHz! Samozrejme túto hodnotu berte len ako stropovú. Ako som už naznačil, upravený GPU Boost dokáže vyhnať kartu do závratných výšin. Jeho nevýhoda je, že ani vlastne neviete na akej frekvencii vám karta bude tikať. Na ukážku viď. tabuľka.
Base clock |
3D Mark |
Zaklináč 3 |
DOTA 2 |
1342 MHz |
1540 – 1690 MHz |
1670 – 1733 MHz |
1690 – 1785 MHz |
V praxi to znamená, že takt výrazne záleží od toho ako náročný GPU program spustíte.
Už Boost Clock naznačil, že karta pôjde krásne pretaktovať. To sa potvrdilo. Výsledný takt bol 1911 MHz na jadre a 8000 MHz na pamätiach. Výkon tak vzrástol až o 13% (niekde menej). Karta by si dala povedať aj ďalej ale už bola tesne pod limitom TDP (97,8%). TDP samozrejme u tejto karty zvýšiť nejde.
Witcher 3 (Ultra, Physx off, SSAO) |
|
pred OC [FPS] |
Po OC [FPS] |
43,7 |
47,6 |
Priemerná frekvencia pred OC |
Priemerná frekvencia po OC |
1683 MHz |
1835 MHz |
V testovacej scéne vzrástol výkon o 8,2%. V 3D Marku bol nárast až o 13%. Napätie sa zvýšilo z 0,85V až na 1,05V.
Testovacia zostava a metodika
Zostava je postavená na platforme HEDT, ktorú Intel predstavuje ako úplný High-end pre desktop. Poďme si ju teda ešte opätovne predstaviť.
Motorom zostavy je najlacnejší 6-jadrový procesor (12 vláknový) Intel Core i7 – 5820K, teda výkonný zástupca rady Haswell-E, pričom je postavený na 22nm Intel Tri-Gate High-K procese. Procesor má základný takt len 3,3GHz, avšak náš kus je pretaktovaný na 4,5GHz (Uncore 3,8GHz). Cache úrovne L3 má veľkosť 15MB. Recenziu procesora si môžete prečítať tu.
Základnú dosku poskytla spoločnosť Gigabyte, a to model X99-UD4 vo verzii Crossfire, ide teda o najvýkonnejší čipset pre desktop vo forme LGA2011v3. Doska má síce horšiu podporu pre konfiguráciu SLI, to nám ale vadiť nebude. V budúcnosti sa v testoch dočkáte maximálne SLI – teda dvojice kariet, kde je zapojenie pomocou 28 liniek viac než dostatočné (obmedzenie procesora – 16+8x PCIEx 3.0). Ak vás doska zaujala, podobný model sme testovali tu.
Čo sa zmenilo v zostave je nové chladenie od spoločnosti Aquatuning.de. Vodný block je od Phobya (Phobya CPU-Cooler UC-1 Extreme Intel 775,1150,1151,1155,1156,1366,2011 - Brass Edition), radiátory od Alphacool. Pumpa je Alphacool VP655, expanzná nádoba je Eisbecher D5 150mm Plexi. Ventilátory dodala spoločnosť Noctua, a to Industrial fans PWM 2K 120mm.
„Štavu“ zabezpečuje úplná novinka na trhu od spoločnosti Be Quiet!, a to vlajková loď v podaní Be Quiet! Dark Power Pro 11 s výkonom 1kW. Zdroj poskytuje dostatočný výkon pre multiGPU zapojenia. O chladenie sa stará 135mm ventilátor od spoločnosti SilentWings(3) (Rmax 1800rpm). Zdroj je samozrejme platinový, pričom MSRP je stanovené na $239 (u nás okolo 250€). Na druhej strane dostanete až 9 PCI-ex konektorov (8× 6+2-pin + 1× 6-pin), podporu všetkých rozšírených ochrán (OCP, OVP, UVP, SCP, OTP, OPP) a 5-ročnú záruku. V balení nájdeme až 19 káblov, niekoho môže zaujímať, že dĺžka ATX kábla je 60 centimetrov. Kombinovaný výkon na 12-V vetve je až 83A, teda 996W. Len dodám, že zdroj prichádza na trh vo veľmi luxusom balení. Koho by zaujímalo, zdroj ponúka funkciu OCK (zjednotenie vetví) a je teda určený na extrémne pretaktovanie. Nechýbajú samozrejme špičkové kondenzátory od japonskej firmy - Nippon Chemi-Con. Zdroj je osadený do skrinky Fractal Design XL R2, ktorú nám poskytla spoločnosť Fractal Design.
Zdroj Dark Power Pro 11 poskytla spoločnosť BeQuiet!
Pamäte s kapacitou 32GB poskytla spoločnosť Kingston, ide o dvojicu 2800MHz DDR4 modulov a dvojicu 2133MHz modulov, obe kity tikajú v quad channel na 2400 MHz s veľmi nízkym časovaním (1R).
Operačným systémom je Windows 10, ktorý je nainštalovaný na SSD Crucial MX 100 vo verzii 256GB.
3D Mark poskytla spoločnosť FUTUREMARK.
Ako budeme testovať ?
Ako prvé budeme hry testovať v staršej ale stále náročnej hre – Metro 2033 so zapnutou fyzikou PhysX. Tentokrát vynechávam hru GRID 2 a silne uvažujem o tom, že ďalej GPU v tejto hre testovať nebudem. Nechýba samozrejme open-world strieľačka Grand Theft Auto V, ktorá je aktualizovaná na poslednú verziu. Ďalšou hrou je Zaklínač 3 (The Witcher 3) vo verzii 1.12 vrátane všetkých free DLC. Pridal som aj herné pecky ako The Division, Witcher 3 či Hitman. Hry som sa snažil vybalancovať do takej miery, aby boli vhodné pre AMD ako aj pre NVIDIA. Väčšina hier je zo Steamu a preto nie je možné ovplyvniť verziu hry v ďalších testoch. Výsledky sa tak môžu mierne líšiť. Ovládač zo zelenej stajne má verziu 368.39, staršie karty sú testované s verziou 361.75. Pri AMD som zvolil najprv Crimson ovládač (16.3.0./1.), neskôr som ale musel hry pretestovať v staršom Catalyst Control Centre 15.12. Karta R9 Fury je už testovaná s ovládačom 16.3.1. AMD Radeon RX 460, 470 a 480 sú testované s ovládačom 16.8.1. Výsledky sa preto môžu líšiť, za tento problém nemôžeme, keďže vzorky nám neostávajú a karty tak nedokážeme pretestovať. Testovanie sa tak stáva čoraz viac náročnejšie. GTA V a Zaklínača 3 testujem pri dvoch nastaveniach. To isté platí o AoS, niektoré karty majú však iba 4 GB pamäť a preto nie je možné nastavenie Crazy.
Metro 2033, DOOM, GRID 2, Zaklínač 3, Ashes of Singularity
METRO 2033
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High
Antialiasing: MSAA 4x
Texture Filtering: AF 4x
PhysX: zapnutá
Tesselation: zapnutá
V Metre 2033 používam integrovaný benchmark, ktorý nechávam púšťať 3×3, následne výsledky spriemerujem. Čo sa týka minimálnych FPS, vyberám najnižšie dosiahnuté FPS. V prvom grafe vidíme porovnanie priemerných, maximálnych a minimálnych FPS.
Metro 2033 je hra, ktorá sedí nvidiám. MSI GTX 1050 Ti je slušná karta, čo uvidíte neskôr, staré Metro 2033 jej ale dáva zabrať. Každopádne 30 FPS zvládne, výkon je prakticky identický s GTX 960. Táto hra je značne závislá od procesora.
DOOM
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Ultra
Textúry: Ultra
Texture Filtering: AF 8x
PhysX: nie
Tesselation: áno
Compute shaders: áno
API: Vulkan/OPENGL
Hru testujem v druhej scéne prvej misie. Nepoužívam Nightmare textúry, pretože na to je potrebná VRAM na úrovni aspoň 5GB, čo nespĺňajú všetky karty. Testovanie API Vulkan je relatívne zložité, no umožňuje to program presentmon. Graf je zostavený pomocou FLA kalkulátora od používateľa webwalker, vlastným menom Pavel Šantrůček. Je to jedna z mála aplikácií, ktorá vie čítať súbory csv a vytvárať z nich príslušné grafy.
Hra DOOM je výborná demo ukážka nového API Vulkan. V tejto hre excelujú hlavne Radeony, avšak NVIDIA sa zahanbiť nedá. GTX 1050 Ti je od svojich konkurentov na míľe vzdialená. Karta je výkonnejšia až o 26% v porovnaní s RX 460 4GB. Vulkan karte až tak dobre nesedí, problémom môžu byť ešte neodladené ovládače.
GRID 2
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Ultra
Antialiasing: MSAA 8x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: nie
V hre GRID 2 využívam integrovaný benchmark, pričom test opakujem 3×. Priebeh FPS testujem pomocou FRAPSu.
V hre GRID 2 si nová karta "ide" svoje, o 7% prekonáva svojho predchodcu a kopíruje výkon Radeonu R9 380. AMD RX 460 4GB žiaľ pre túto kartu nie je žiaden konkurent. Rozdiel vo výkone je takmer 30%, zaujímavé je ešte, že GRID 2 dokáže profitovať z 4GB VRAM, to je aj pravdepodobne dôvod náskoku nad GTX 960 2GB.
Zaklínač 3
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High (Najlepšia) (Frame Unlocked)
Antialiasing: MSAA 2x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: High
NVIDIA HairWorks: vypnuté
SSAO: zapnuté
Ashes of Singularity
Ashes of Singularity predstavuje jednu z vôbec prvých hier, ktorá podporuje DirectX 12 či multi - GPU. Hra dokáže využiť asynchrónne shadre (AS), z čoho by mali profitovať hlavne Radeony. Hra je veľmi náročná na hardvér.
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: High / Crazy (Najlepšia) (Frame Unlocked)
DirectX 12
Pascal oproti predchodom zo zelených radov v DX12 hrách exceluje. NVIDIA pred pár mesiacmi aktivovala asynchrónne jednotky a vo všetkých DX12 hrách sú karty po novom rýchlejšie až o 6 - 7%. GTX 960 a R9 380 mi v teste chýbajú, keďže v dobe vydania hry neboli k dispozícií. Priepastný rozdiel medzi GTX 1050 Ti a RX 460 sa zmenšil, stále je ale nová NVIDIA výkonnejšia až o 15%.
Ultra Setup - GTA V, Zaklínač 3, Hitman a Total War WARHAMMER, Shadow of Mordor, The Division
GTA V
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Very High / Ultra
MSAA: 4×
Anizotropné filtrovanie: 16×
Extender Shadow Distance: max
Shadows: Softer
GTA V absolútne novým Radeonom nesedí. RX 460 4GB dosahuje len 57% výkonu GTX 1050 Ti, to je hrozne málo.
Zaklínač 3
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
NVIDIA HairWorks: Zapnuté, 4
HBAO +: zapnuté
Pri ULTRA nastavení sa rozdiely výrazne zmenšujú. GTX 1050 Ti je zrejme obmedzovaná menším počtom textúrovacích jednotiek. RX 460 4GB napriek tomu stráca asi 15%.
Hitman
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
SSAO: zapnuté
SMAA, DirectX12
Hitman sedí AMD. GTX 1050 Ti v tejto hre nijako neexceluje avšak dosahuje priemerných 40 FPS. Karta je výkonnejšia oproti červenej konkurencii len o 7%. Pozrite si ale stratu na RX 470.
Total War Warhammer
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
SSAO: vypnuté
FXAA: zapnuté
zrkladlenie: vypnuté
DirectX12
Podobná situácia. RX 470 je ďaleko vpredu. AMD tu prekvapilo ale prehráva v nizšom mainstreame. GTX 1050 Ti je od priamej konkurencii rýchlejšia o viac než 20%. Pritom Total War by mal sedieť skôr AMD, nie je tomu tak.
Shadow of Mordor
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
Asi nikoho neprekvapí, že nová karta prekonáva o 10% aj R9 380. Hra sedí hlavne NVIDIám. RX 460 4GB dosahuje iba 68% výkonu GTX 1050 Ti.
The Division
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Anizotropné filtrovanie: 16×
SMAA: zapnuté
FXAA: vypnuté
Záver
MSI GTX 1050 Ti OC 4GB
GTX 1050 Ti je návrat spoločnosti NVIDIA do nižšieho mainstreamu. Jadro GP107 je ukážka toho, ako NVIDIA dokázala vyšperkovať architektúru Pascal. Boost clock novej karty je priam neuveriteľný. Karta dokáže bežať viac než 400 MHz nad svojou základnou frekvenciou. Nové jadro GP107 mieri do rúk hráčom MOBA hier, avšak výkon je prekvapivo slušný a v mnohých prípadoch prekonáva aj Radeon R9 380 ako aj GTX960, kartu, ktorú má nahradiť. Ak sa dnes pozerám na Radeon RX 460, je pre mňa sklamaním. Niet je sa čomu čudovať, že spoločnosť AMD musela znížiť cenu kariet RX 460, ako aj RX 470. V niektorých prípadoch prekvapivo GTX 1050 Ti dokáže sekundovať aj oveľa drahšej RX 470. Karta je od svojho konkurenta výkonnejšia v niektorých prípadoch aj o 35%, čo je priepastný rozdiel. Cenový rozdiel bol ešte včera len minimálny. Veľkou výhodou novej karty je taktiež chýbajúce prídavného napájanie, hodí sa tak do HTPC. MSI GTX 1050 Ti OC zvládne väčšinu hier v 1080p@40FPS, je tichá a predovšetkým má veľmi malé PCB. Za rok tak máme výkon GTX 960 (niekedy aj vyšší) s TDP len 75W a hlavne o 100€ nižšou cenou (a dvojnásobnou VRAM). Na druhej strane sa otvára otázka, kto ovládne cenový sektor okolo 200€, kde momentálne NVIDIA nič neponúka. Dúfam, že AMD dokáže odpovedať s Radeonom RX 470. AMD skrátka tento rok prehralo na dvoch frontách - v high-end a v nižšom mainstreame. Stredná trieda už taká jednoznačná nie je. Skúšali sme zistiť novú cenu RX 470, avšak cena ešte určená nebola (americká je $169).
Dodatočne do recenzie pridám aj test Deus Ex ako aj nového Battlefield 1.
[RPM] |
2D |
Witcher 3 |
---|---|---|
MSI GTX 1050 Ti OC |
35% |
60% |
PLUSY | MÍNUSY |
---|---|
možnosti pretaktovania | horšie PCB |
slušný výkon v 1080p | chýbajúci backplate |
žiadne prídavné napájanie | |
cena oproti konkurencii | |
tichý chladič |
Po prečítaní niektorých komentárov sme sa rozhodli, že karta si zaslúži ocenenie za tichý chladič a hlavne výborný pomer cena/výkon.
Za poskytnutie grafickej karty ďakujeme spoločnosti NVIDIA.
DSLR Nikon D5300 poskytla spoločnosť Nikon.
aa
Ján Kisty
ad ad
menooo
llama
KatjushaMan
Ján Kisty
marfan
menooo
d0N0
Ján Kisty